Saturday 15 October 2011

Nasi Goreng Cili Padi

idea untuk menulis pd asal nyer bukan sebagai wardah untuk menulis tentang ati dan perasaan..niat asal hanya sekadar wardah untuk berkongsi resepi..hehe..aku d takdirkan mmg x tau masak,dlu bkn x pandai sgt pun tp sbb mls yg amat..sekarang baru ada keinginan untuk belajar belajar dan terus menerokai bidang msk memasak..
ok berbalik pada idea asal yakni tuk berkongsi  resepi..aku mula dgn resepi ns goreng..resepi nie aku google beberapa mgg lepas..teruk kan aku nk goreng ns pun terpaksa google..nsb baik zaman  skrng nie maklumat d ujung jr..nie kali kedua aku wat resepi nie..alhamdulillah menjd la jugakk..hehe

NASI GORENG CILI PADI

bahan2nya:
3 mangkuk Nasi putih
sedikit ikan bilis(aku wat x letak ikan bilis pun)
bahan kisar (kalau tumbuk lg bagus)
  • 10 biji cili padi (ikut suke ler)
  • 1 biji bawang besar
  • 2 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • belacan (agak2 besar setengah ibu jari jer)
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
bahan sampingan
minyak masak
garam
2 biji telur

cara2:
1.panaskan minyak dan masukkan bahan yg di tumbuk tadi  sehingga naik bau.
2.gunakan api besar masukkan telur ayam,kacau sedikit dan terus masukkan separuh ns di atas bhn td,terus kacau sehingga rata.
3.msaukkan garam secukup rasa.kacau lagi..
4.masukkan separuh lg ns dan kacau sehingga msk..

kalau aku suka letak lauk byk2 coz aku x ske ns kosong jer..aku ske mewah ngan lauk ayammm..hehe


satu g resepi yg aku nk kongsi..aku dpt resepi nie dr seorang kwn yg juga mcm adk beradik sendiri..aku mintak resepi nie ms aku g jln2 kat sbh  satu ketika dlu..dia msk kn untuk kami..mmg super bezz...tq ya pn.kasmawati d atas resepi mu yg memang menjd kegemran ku ini.. ;)

RESEPI TOM YAM YUMMY2

Bahan2:
cili padi
serai
bawang putih
(di ketuk dan di tumis)
cili kering atau cili boh (aku lebih sk gn cili kering rs nyer bbeza lg kaw kut)
bawang besar d mayang bulat
perencah tomyam + sedikit air
daun limau purut
halia,limau kasturi @limau nipis

cara2:
  1. tumis bahan yang di ketuk bersama cili kering.
  2. masukkan bawang besar
  3. masukkan perencah tomyam
  4. masukkan aya, dan daun limau purut
  5. masukkan halia
  6. setelah empuk tambah air lg
  7. pastu baru msk kan perasa n limau secukup rasa...
insyaALLAH jd..aku dh byk kali cba dan hasil mmg tidak mengewakan..

No comments:

Post a Comment

Followers